پیامبر

وقتی می‌گوییم آخرالزمان، یعنی دوره‌ای که آنقدر شبهه زیاد است که به سختی می‌توان درست و غلط را از هم تشخیص داد. کافی است گشتی در اینترنت داشته باشیم تا با شبهه‌های مختلف روبرو شویم.

رویکردامروز رحلت پیامبر تازه تمام شده و ۱۷ روز دیگر هم ولادت اوست. شاید بتوان گفت یکی از بیشترین شبهه‌ها درباره شخصیت و رفتار پیامبر (ص) است. در این مطلب به برخی از مهم‌ترین شبهات مطرح شده درباره ایشان پاسخ داده‌ایم. لازم به ذکر است که این مطلب تنها گردآوری مهم‌ترین شبهات است و سایت رویکرد ادعایی درباره پاسخگویی مستقل به این شبهات ندارد.

شبهه: آیا عایشه در کودکی با پیامبر ازدواج کرد؟؟

 پاسخ:  یکی از مسائلی که سن دقیق عایشه را در هنگام ازدواج با پیامبر به اثبات می‌رساند، مقایسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبی بکر است. روایات تاریخی حکایت از این دارد که أسماء دختر ابی بکر و همسر زبیر بن عوام(۱۰)، ۲۷ سال قبل از هجرت متولد شده(۱۱) و ۱۰ سال از عایشه بزرگتر بوده(۱۲) و در سن ۱۰۰ سالگی(۱۳) به سال ۷۳ هجری(۱۴) در مکه(۱۵) از دنیا رفته است. در نتیجه عایشه ۱۷ سال قبل از هجرت متولد شده پس به هنگام عقد ازدواج با رسول الله حدود ۱۷ سال و در ۱۹ سالگی به خانه ایشان رفته است.

شبهه: شیعیان معتقدند که امام زمانشان زنده است. پیامبر (ص) فرمود: من بشری مثل شما هستم و از دنیا رفت؟ پس مگر عمری چنین طولانی ممکن است؟ آیا بهتر نبود که خود پیامبر (ص) زنده می‌ماند تا این همه اختلاف نباشد.

پاسخ: آنچه که می‌توان در پاسخ به این مطلب گفت این است که یک موقع کسی خدا، رسول (ص)، اهل بیت‌(ع)، امامت، امام زمان (عج)، غیبت و ظهور را قبول ندارد، آن وقت باید بحث را از نقطه و مبدأ دیگری آغاز نماید، وگرنه سؤالش بهانه‌جویی محسوب شده و به هیچ نتیجه‌ای نیز نمی‌رسد. اما یک موقع شخص همه‌ی این اصول را قبول داشته و در چند و چون و چگونگی امکانش مانده است، آن وقت اگر هیچ نداند، دست کم می‌داند که خداوند مجبور نیست و به هر چه اراده کند قادر است و فعل او نیز بر اساس علم و حکمت است. اگر چه شخص آن را نداند. باب تحقیق نیز بسته نیست.

ج – «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ»، اشاره به خلقت عنصری حضرت دارد که از نور یا آتش یا ... خلق نشده و از گروه ملائک یا جنیان یا موجودات ناشناخته نیست، بلکه از جنس «بشر» است. لذا دارای مؤلفه‌ها و مشخصه‌ها و نیازهای سایر آحاد بشر است. یعنی: از نطفه به دنیا آمده، می‌خورند، می‌آشامند، می‌خوابند، بیدار می‌شوند، تولید مثل دارند، بیمار شده و بهبود می‌یابند و در نهایت، رحلت می‌نمایند. خوب حالا چه کسی گفته که امام زمان (عج) هیچ گاه نمی‌میرد؟ طبق آیه‌ی کریمه‌ی «‌کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ» (العنکبوت، ۵۷)، همه‌ی مخلوقات خدا مرگ را خواهند چشید، از جمله ایشان. اما این که آیا بشر می‌تواند عمری طولانی داشته باشد؟ پاسخ این است که: بله. اساساً همه‌ی تلاش‌های علمی بشر برای این است که میانگین عمر را بالا ببرد و نمونه‌ی تاریخی نیز بسیار داشته است. خدا می‌داند که حضرات آدم و حوا (ع) چند صد سال یا حتی چند هزار سال عمر کرده‌اند؟

شبهه: آیا شق القمر پیامبر صحت دارد؟

پاسخ:  شق القمر (شکافته شدن ماه)، یکی از معجزه هایی مسلّم و قطعی پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) است و مطابق روایات مشهور، مشرکان نزد پیامبر خدا آمدند و گفتند: «اگر راست می گویی و تو پیامبر هستی، ماه را برای ما دو پاره کن.» حضرت فرمود: «اگر این کار را بکنم، ایمان می آورید؟ گفتند: آری. آن شب چهاردهم ماه بود. پیامبر از خداوند تقاضا کرد که آن چه را خواسته بودند به او بدهد. ناگهان ماه دو نیم شد و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آنها را یک یک صدا می زد و می فرمود: ببینید، و چیزی نگذشت که دو قطعه ماه به فرمان خدا به هم پیوست و دوباره به صورت اوّل برگشت.» قرآن کریم هم به این معجزه اشاره کرده، می فرماید: «قیامت نزدیک شد ]چون بعد از پیامبر اسلام، تا قیامت پیامبری نخواهد آمد[ و ماه از هم شکافت * و هرگاه نشانه و معجزه ای را ببینند اعراض کرده، می گویند: این سحری مستمر است!* آنها آیات خدا را تکذیب و از هوای نفسشان پیروی کردند... .» علامه طباطبائی(رحمه الله) در تفسیر المیزان، می گوید: این آیه (اقتَرَبتِ السّاعة و انشقّ القمر) به معجزه «شق القمر» پیامبر(صلی الله علیه وآله)اشاره دارد که بنا به درخواست مشرکان در مکه و قبل از هجرت واقع شد.

شبهه: در سوره مبارک غافر (مؤمن) خداوند متعال به حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرماید: برای گناهت استغفار کن مگر نعوذ بالله پیامبر اکرم گناه می کردند؟!

پاسخ: به طور مسلم، پیامبر به خاطر مقام عصمت مرتکب گناهی نمی شود و این گونه تعبیرها در قرآن مجید در مورد ایشان و سایر پیامبران اشاره به گناهان نسبی است، زیرا گناه در یک تقسیم دو گونه است:

۱. گناه مطلق: گاهی گناه مطلق و عمل گناه کار نافرمانی خداوند متعال است و واقعاً معصیتی صورت می گیرد; یعنی حرامی انجام و یا واجبی ترک می شود.

۲. گناه نسبی: گاهی گناه، جنبه نسبی دارد; یعنی فرد، نه حرامی انجام داده و نه واجبی را ترک کرده است، ولی به خاطر مقام والایی که دارد، برای خود وظایفی فراتر از تکلیف انسان های معمولی معتقد است، از این رو غفلت های جزئی خود را گناهی بزرگ می شمارد و عذرخواهی می کند و یا خداوند از او می خواهد عذرخواهی و درخواست استغفار کند; از همین جا گفته اند: (حسنات الأبرار سیئات المقربین); نیکی های ابرار برای اولیا و مقربان، گناه شمرده می شود. افزون بر این، نفس استغفار محبوبیت ذاتی دارد و نشانه طهارت روح و تقرب شخص به خداوند است. استغفار پیامبر برای این است که بدین وسیله درجه و مقامش بالا رود و از این رو خداوند متعال به پیامبرش به دستور استغفار می دهد.  استغفار پیامبران برای آموزش به پیروان آنان است. استغفار پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) برای گناه امت است; گناهی که امت در باره پیامبر مرتکب شدند.

شبهه: عامل اصلی یا یکی از عوامل اصلی موفقیت پیامبر(ص) در بسط و گسترش اسلام، استفاده از زور، قدرت، خشونت و جنگ بود که قبیله‌های مختلف را به پذیرفتن اسلام مجبور می‌کردند ...

پاسخ: قرآن کریم خطاب به پیامبر خویش در آیات متعدد به اصل آزادی در انتخاب دین و نفی اکراه در آن تأکید می‌کند، سیره نبوی نیز چنین راهی را بر نمی‌تابد:  «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» ... «لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» ... «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»

در شأن نزول آیه اخیر آمده است: یکی از مسیحیان که به آیین اسلام مشرف شده بود، می‌خواست با زور و تهدید، فرزندان خود را نیز پیرو اسلام گرداند؛ اما فرزندان با چنین درخواستی مخالفت می‌کردند، وی برای اسلام آوردن و فرزندانش خواهان استفاده پیامبر(ص) از قوه قهریه شد که با نزول آیه فوق چنین درخواستی رد شد.

آیه دیگر: «وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّکُمْ فَمَن شَاء فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْیَکْفُرْ»

آیات دیگر استفاده پیامبر(ص) از نیروی زور و اکراه در راه تبلیغ را نفی و وظیفه حضرت را صرفاً ابلاغ وحی آسمانی اعلام می‌کند:

«وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَیْکَ الْبَلاغُ» ... «وَمَا أَنتَ عَلَیْهِم بِجَبَّارٍ» ... «فَذَکِّرْ إِنَّمَآ أَنتَ مُذَکِّرٌ لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ»

آیات دیگر به صورت خاص و شفاف رویکرد و مبنای تبلیغی حضرت را سه راهکار «حکمت»، «موعظه حسنه» و «مجادله احسن» ذکر می‌کند و در آن از هیچ نوع راهکار خشونت و تندی سخن به میان نمی‌آید

پیامبر اعظم(ص) وقتی حکم حکومت شهرهایی را صادر می‌کردند که در آن‌ها اقلیت‌های دینی زندگی می‌کردند، به حاکم آن منطقه تکلیف اقلیت‌ها را دیکته می‌کرد که ابتدا دعوت به اسلام و در صورت عدم پذیرفتن، همزیستی مسالمت‌آمیز بود.

  شبهه: اینکه می‌گویند پیامبر امین بود، امین نه به معنای امانت دار بلکه مذکر آمنه که نام مادر پیامبر اسلام بوده! ...

پاسخ: «منابع مکررا از محمد [صلی الله علیه و آله] در دوران جوانی خویش به نام امین یاد می‌کنند . امین یک شایع و معمولی در عرب است که معنایش امانت دار و با ایمان ا ست . امین مذکر آمنه و از یک ریشه است مثل محمدة که مونث محمد است و برای زنان در عرب استعمال می‌شود .» این مطالب ادعاهای نویسنده است درحالی‌که با کوچک‌ترین آشنایی نسبت به زبان و فرهنگ عربی کمترین تردیدی باقی نمی‌ماند که نویسنده بدون اطلاع و آگاهی سخن رانده و این ادعاهایی است واهی که هیچ ارزش علمی برای بحث کردن ندارد. اما از آنجا که این دائرة المعارف در مغرب زمین به صورت منبعی برای تحقیق در آمده، می‌توان آن را بهانه ای قرار داد تا گوشه ای از سجایای اخلاقی پیامبر خدا صلی‌الله علیه وآله که از کودکی قرین او بوده را مرور کنیم .

اولا امین مذکر آمنه نیست (اگر چه هر دو از یک ریشه‌اند ) مذکر «آمنه » ،«آمن» است . امین یک صفت مشبهه است و «آمن » که مونث آن «آمنه» است اسم فاعل است. ثانیا امین هیچ گاه نه در گذشته و نه در حال یک اسم شایع و معمولی در عرب نیست و اگر گاهی به عنوان صفت برای کسی به کار برده شود معلوم می‌گردد به مسمای آن توجه دارند و با توجه به صفات و اخلاق شخص یک صفت برای او انتخاب می‌کنند (بر خلاف نام و نام‌گذاری). از این رو در منابع علت اطلاق اسم امین را بر حضرت همین صفات متناسب با این اسم بر شمرده‌اند. از باب نمونه می‌توان به گفته‌ی مسعودی در مروج الذهب اشاره کرد:

« کانوا یعرفونه بالأمین، لوقاره و هدیه و صدق اللهجة، و اجتنابه القاذورات و الأدناس‏» قرآن کریم همه‌ی اینها را با تعبیر «خُلق عظیم » یاد کرده و می‌فرماید: ای پیامبر تو دارای اخلاق بزرگی هستی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

پربازدیدترین

آخرین اخبار

پربحث‌ترین